I denne artilen vil du lære, hvordan du maksimerer fordelene ved søgeordsmapping i din langsigtede SEO-strategi.
Kort fortalt går øvelsen ud på at finde dine mest værdifulde sider, finde ud af hvad disse sider ranker på, og begynd at optimere disse sider til dine søgeord. Det lyder simpelt men der kan være masser af fælder undervejs.
Artiklen går frem trin-for-trin så du kommer hele vejen rundt.
Hvad er søgeordskortlægning, og hvorfor betyder det noget?
Søgeordskortlægning er processen med at parre dine målsøgeord til deres mållandingssider.
De største fordele ved søgeordskortlægning er:
- En informeret intern sammenkædnings-strategi
- Det er let at måle effektiviteten af din SEO-indsats
- Mere overbevisende rapportering
- At være i stand til at lægge mærke til og reagere hurtigt, når det ikke går godt
Så hvad ønsker vi at opnå? Rangering med de rigtige sider for de rigtige søgeord.
En trin-for-trin guide til søgeordskortlægning
Nu hvor vi ved, hvorfor vi vil udføre denne øvelse, og hvad vi ønsker at opnå, skal vi se på “hvordan”.
Brug denne vejledning som en orientering. Afhængig af hvor meget arbejde du allerede har lavet på dit website, kan det være du kan springe nogle af trinnene over.
Du kender dit websted bedst, så vær sikker på de valg, du træffer, og skræddersy denne guide til dine behov.
Trin 1: Find dine topsider
Til dette trin vil vi bruge organiske præstations-målinger fra Google Analytics, men hvis dit websted er lille eller nyt, vil du bruge dine PPC-data eller ganske enkelt din bedste vurdering.
- I Google Analytics skal du gå til Adfærd -> Webstedsindhold -> Landingssider. Brug et datointerval, der giver mening for dig. Jeg vælger typisk 12 måneder for at fjerne sæsoneffekter.
- Anvend et målgruppesegment til organisk trafik. Hvis du målretter mod nogle specifikke lande, skal du redigere målgruppesegmentet, så det kun inkluderer dine mållande.
- Vælg dit hovedmål, det du bruger til rapportering, og eksporter rapporten. Hvis du vil bruge mere end et mål, skal du eksportere det mere end én gang og samle dem i en enkelt rapport.
- Vi vil arrangere dokumentet for at se side, sessioner, konverteringer og konverteringsfrekvens.
- Fjern alle de webadresser, der ikke er “pengesider”, såsom vidnesbyrd, blogindlæg, der ikke giver konverteringer, … Og brug din viden om din virksomhed til at fjerne sider, der ikke er nøglen til virksomheden
Du har alle de oplysninger, du har brug for til at vælge, hvad dine vigtigste destinationssider er.
Brug denne rapport til at vælge et udvalg af dine 20 vigtigste sider. Igen skal dette nummer give mening for dig. Måske sigter du kun på at rangere fem sider i dette øjeblik.
Trin 2: Find dit centrale søgeord
At finde det vigtigste søgeord, du vil rangere efter med hver side, skal være meget intuitivt, da det meget sandsynligt er i webadressen.
Hvis du er I tvivl mellem forskellige søgeord, kan du tjekke et par kilder:
- Benyt Google Search Console til at finde dine mest effektive forespørgsler til dine mest effektive sider.
- Brug dit foretrukne søgeordsresearchs-værktøj til at sammenligne volumen, vanskeligheder og hensigt.
- Brug PPC-data.
Du vil gerne finde en god balance mellem volumen, sværhedsgrad og konverteringer.
Trin 3: Udvid dit centrale søgeord
Det jeg foreslår her er en hurtig tilgang til søgeordsresearch. Dette giver dig mulighed for at kortlægge, målrette og spore de nøgleord, der giver mest værdi for virksomheden. Vi ønsker at optimere til bunden af tragten.
Nogle af de informations-kilder, du kan bruge her, er:
- Din søgeordsrapport fra Google Ads
- De søgeord, disse sider rangerer efter, som vist på Google Search Console.
- Søgeordsresearch I værktøjer som fx Ahrefs og SEMrush.
Dernæst vil vi indsnævre dine fund til omkring 10 søgeord og søgeordsvarianter pr. side. Vurder dette ved hjælp af volumen, nøgleordsvanskelighed og din markedskendskab.
Se på SERP’erne for disse nøgleord og spørg dig selv følgende spørgsmål:
- Hvilken intention antager Google (navigation, information, tansaktion)?
- Rangerer mine konkurrenter også efter disse søgeord?
- Er Googles side fyldt med annoncer (høj kommerciel værdi)?
Afhængig af dine mål skal du arbejde med forskellige intentioner. Skal der salg på bordet og hurtigt? Så skal du arbejde med transkations-forespørgsler.
Skal der arbejdes mere langsigtet så vil informations-forespørgsler være en mulighed. Oftest vil man arbejde med både information og transaktionssøgninger.
Har du et allerede kendt brand og/eller produkter, kan det være at det er I navigationssøgninger du skal optimere.
Trin 4: Byg dit søgeordskort
Hvordan dit søgeordskort skal se ud, er virkelig op til dig. Hvis du kun er i gang, kan du bruge min skabelon til kortlægning af søgeord.
SØGEORD | TAG | INTENTION | ANTAL SØGNINGER PR MDR | POSTION MDR 1 | POSTION MDR 2 | POSTION MDR 3 |
SØGEORD 1 | TAG 1 | INFORMATION | LANDINGSSIDE 1 | |||
SØGEORD 2 | TAG 1 | INFORMATION | LANDINGSSIDE 2 | |||
SØGEORD 3 | TAG 1 | TRANSAKTION | LANDINGSSIDE 1 | |||
SØGEORD 4 | TAG 2 | INFORMATION | LANDINGSSIDE 2 | |||
SØGEORD 5 | TAG 2 | INFORMATION | LANDINGSSIDE 3 | |||
SØGEORD 6 | TAG 3 | NAVIGATION | LANDINGSSIDE 4 | |||
SØGEORD 7 | TAG 3 | INFORMATION | LANDINGSSIDE 4 | |||
SØGEORD 8 | TAG 3 | INFORMATION | LANDINGSSIDE 4 | |||
SØGEORD 9 | TAG 3 | INFORMATION | LANDINGSSIDE 5 | |||
SØGEORD 10 | TAG 3 | INFORMATION | LANDINGSSIDE 5 |
Nu er det tid til at benytte samme opsætning på din foretrukne søgeordstracker. Brug dit hovedsøgeord for hver gruppe som et tag for gruppen.
Hvis du mærker dine søgeord effektivt, kan du meget let se, hvilke søgeordsgrupper der vokser, falder, og hvilke der har mere end en destinationssiderangering for dem, hvilket kan indikere, at der er nogle kannibaliseringsproblemer på dit websted.
Hvis du ikke ved, hvor du skal starte, er nogle af mine foretrukne rangtrackere SEMrush og Ahrefs og SEOmonitor.
Trin 5: Opret en køreplan til optimering på siden
Der er forskellige problemer eller muligheder, du måske har stødt på under denne øvelse. Hvert webiste vil have deres egne udfordringer, men her er nogle af de mest almindelige, vi har fundet:
- Manglende indhold. Under denne øvelse har du måske fundet ud af, at du mangler en side til et af dine vigtigste nøgleord. Løsningen ville være at oprette en side.
- Indhold, der ikke rangeres. Dette kan skyldes en række problemer og vil have flere forskellige rettelser. Nogle af de handlinger, du kan tage, er følgende:
- Sørg for, at der ikke er tekniske problemer, der forhindrer siden i at blive rangeret, som f.eks. At blive inkluderet i robots.txt-filen, benyt noindex-tag, HTTP-sider eller dårlig sideoplevelse.
- Gennemgå indholdet for at sikre, at det faktisk er relevant.
- Find interne linkmuligheder på dit indhold, sidefod eller menu.Tænk pillars og clusters-tankegangen
- Tjek hvad dine konkurrenter laver (og gør det bedre).
- Flere sider, der er målrettet mod den samme forespørgsel. En løsning ville være at slå dem sammen til en side, der tjener brugeren bedst. Alternativt kan du vælge at redigere indholdet på en af siderne for at imødekomme et mere longtail søgeords-version af denne forespørgsel.
Genveje
SeoCustomer
V Stadionsvej 3
9600 Aars
(45) 2241 0834
henrikseocusotmer@gmail.com
SeoCustomer
Bemærk – alt arbejde udføres i samarbejde med Peoplez.