SIDETITEL

Hvad er en sidetitel

En sidetitel, også kendt som en pagetitle, er en kort beskrivelse af en webside og vises øverst i et browservindue og i SERP’er (Google søgeresultat-side). Det er et vigtigt element i en optimeret SEO-side. En sidetitel skal indeholde en sides nøgleord.

Titelmærket er placeret inden for <title> -elementet i en sides HTML.

Hvorfor benyttes en sidetitel

Søgeord i sidetitler kan hjælpe dine sider med at placere sig højere på Googles resultatsider (SERP’er) for relevante forespørgsler.

Sidetitel bedste praksis

  • Selvom der ikke er nogen tegnbegrænsning for et titelmærke, er det bedst at forblive under 60-70 tegn, hvilket er den optimale længde på en titel, der vises i Google SERP’er (resultatsider for søgemaskiner). (faktisk måles en længde med pixels – og et l-tegn fylder mindre end et m-tegn). Der er også forskel på desktop længde og mobile længde.
  • Prøv at undgå ALLE CAPS-titler. De kan være svære for søgebesøgere at læse, og de kan meget begrænse antallet af tegn, som Google viser.

    Husk, at selv inden for en rimelig længdegrænse kan søgemaskiner vælge at vise en anden titel end det, du angiver i dit titelmærke. For eksempel kan Google føje dit brand til displaytitlen

  • Husk, at længere titler i nogle tilfælde kan fungere bedre for social deling, og nogle titler er bare naturligt lange. Det er godt at være opmærksom på, hvordan dine titler vises i søgeresultaterne, men der er ingen sanktioner for at bruge en lang titel. Brug din vurdering, og tænk som en søgebesøg.
  • Overdriv ikke SEO-nøgleord. Selvom der ikke er nogen straf indbygget i Googles algoritme for lange titler, kan du løbe ind i problemer, hvis du begynder at fylde din titel fuld af søgeord på en måde, der skaber en dårlig brugeroplevelse, såsom: Køb banaer, bedste bananer, billige bananer, banaer til salg
  • Undgå titler, der kun er en liste over søgeord, eller gentag variationer af det samme søgeord igen og igen. Disse titler er dårlige for søgebrugere og kan få dig i problemer med søgemaskiner. Søgemaskiner forstår variationer af nøgleord, og det er unødvendigt og kontraproduktivt at fylde hver version af dit søgeord i en titel.
  • Giv hver side en unik titel.  Unikke titler hjælper søgemaskiner med at forstå, at dit indhold er unikt og værdifuldt, og også øger højere klikfrekvenser. På skalaen hundreder eller tusinder af sider kan det virke umuligt at fremstille en unik titel til hver side, men moderne CMS og kodebaserede skabeloner skal give dig mulighed for i det mindste at oprette datadrevne, unikke titler til næsten alle vigtige sider af dit websted. For eksempel, hvis du har tusindvis af produktsider med en database med produktnavne og kategorier, kan du bruge disse data til nemt at generere titler som: [Produktnavn] – [Produktkategori] | [Mærke navn]
  • Undgå absolut standardtitler, som “Hjem” eller “Ny side” – disse titler kan få Google til at tro, at du har duplikatindhold på tværs af dit websted (eller endda på tværs af andre websteder på internettet).  Derudover reducerer disse titler næsten altid klikfrekvenser. Spørg dig selv: hvor sandsynligt er det, at du klikker på en side, der hedder “Untitled” eller “Product Page”?
  • Sæt vigtige søgeord først. Ifølge Mozs test og erfaring kan nøgleord tættere på starten af ​​dit titeltag have mere indflydelse på søgerangeringer. Derudover viser brugeroplevelsesundersøgelser, at folk kan scanne så få som de første to ord i en overskrift. Derfor anbefaler vi titler, hvor det mest unikke aspekt af siden (f.eks. Produktnavnet) vises først. Undgå titler som: Brandnavn | Hovedproduktkategori – Mindre produktkategori – Produktnavn. Titler som dette eksempel front-load gentagne oplysninger og giver meget lidt unik værdi ved første øjekast. Derudover, hvis søgemaskiner afskærer en titel som denne, er den mest unikke del mest sandsynligt at forsvinde.
  • Udnyt dit brand. Hvis du har et stærkt, velkendt mærke, kan det være med til at øge klikfrekvensen ved at føje det til dine titler. Vi anbefaler generelt stadig at placere dit brand i slutningen af ​​titlen, men der er tilfælde (som din startside eller om side), hvor du måske vil være mere brandfokuseret. Som tidligere nævnt tilføjer Google muligvis også dit brand automatisk til dine displaytitler, så vær opmærksom på, hvordan dine søgeresultater vises i øjeblikket.
  • Skriv til dine kunder. Mens sidetitlen er meget vigtige for SEO, skal du huske, at dit første job er at tiltrække klik fra velmålrettede besøgende, der sandsynligvis finder dit indhold værdifuldt. Det er vigtigt at tænke på hele brugeroplevelsen, når du opretter dine titeltags, ud over optimering og søgeordsbrug.