Hvad er Google Shopping, og hvordan fungerer det?
Google Shopping drives af to platforme: Google Ads og Google Merchant Center. Google Ads er der, hvor dine kampagner “bor”, og hvor du indstiller dit budget, administrerer dine bud, får indsigt og foretager optimeringer baseret på ydeevne. Google Merchant Center er hvor dit produktfeed – oplysninger om produkter, der er organiseret i et format, som Google kan lide, gemmes.
Opsætningen og styringen af Google Shopping-annoncer er meget forskellig fra de traditionelle tekstannoncer. Med tekstannoncer opretter du kampagner, annoncegrupper og annoncer, der er fokuseret på valgte søgeord. Med Google Shopping bruger Google dit feed, dit websted og dine bud til at bestemme, hvilke søgeforespørgsler, der udløser dine annoncer. På grund af dette har opsætning af shoppingannoncer nogle stærke ligheder med SEO.
Succes med Google Shopping er normalt ned til tre hovedstrategier:
- Feed oprettelse og optimering. Dette er dine produktdata, produktbilleder og pris.
- Bud. Der er flere måder at byde med succes (mere om det nedenfor). Budgivning kan være kompleks – skift i budstrategier kan fordoble afkastet på annonceudgifter til forskellige kampagner.
- Overvågning og optimering. En af de store fordele ved Google Shopping er, at det giver dig mulighed for at se detaljerede ydelsesdata og foretage optimeringer. Korrekt overvågning og optimering kan tage en god kampagne og gøre den stor.
Lad os se på tre vigtige komponenter i din strategi: mål, nøgleord og konkurrence for at give dig en fordel over konkurrencen.
Mål
At sætte mål holder dig på sporet, og det giver dig den frihed og kreativitet. Her er et par ting, du skal overveje, når du sætter dine mål.
- Hvad er din målpris pr. konvertering (CPA)? Hvis din gennemsnitlige ordreværdi er DKK 100 og din gennemsnitlige margen er 35%, ville du være villig til at bruge alle DKK 35 i fortjenesten fra den første ordre for at afslutte en aftale? Måske er det for meget for dig, eller måske vil du være villig til at bruge mere, hvis du kender den gennemsnitlige levetid for dine kunder. Bestem, hvad du er tilpas med, og indstil dette nummer som et maksimalt mål.
- Opbygge en kunde eller foretage et salg? Der er to typer handlende: dem, der vil generere salg, og dem, der ønsker at generere kunder. Begge fremgangsmåder kan tjene penge, men kun de sidste kan virkelig opbygge en varig forretning og brand bestående af kunder, du kan sælge til igen og igen – og som forhåbentlig henviser flere kunder til dig. Google Shopping kunne fungere for dig på begge måder, men dit mål dikterer, hvor aggressiv du kan være i din budgivning og tilgang.
Nøgleord og topprodukter
Hvad vil du sælge mest? Dit oprindelige svar kan være “alt”, men det er bedst at tænke strategisk for at maksimere salget.
- Indgangsprodukter. Måske sælger du en bestemt linje, der ikke er dine kerne eller mest rentable produkter, men fungerer som et godt indgangspunkt for din virksomhed. Måske er det disse produkter til lave priser, som dine kunder har brug for oftere, eller som de har brug for, før de foretager et stort køb.
- Forbrugsstoffer. Ligesom virksomheder, der sælger lave priser barbermaskiner med motivation for derefter at sælge dyrere klinger, eller supplere sælgere, der ønsker at få dig “tilsluttet” deres produkter, lønner det sig ofte at annoncere for produkter, som folk vil bestille igen og igen.
- Høj pris og / eller høj margin. De produkter, du får mest ud af – enten hvad angår den samlede fortjeneste eller fortjenstmargenen – er de produkter, du skal fokusere tid og kræfter på at sælge gennem dine Shopping-kampagner.
- Produkter med lav konkurrence men anstændig efterspørgsel. Hvis du tilfældigvis er i denne eftertragtede position, skal du drage fordel af det.
Sådan får du dine produkter foran potentielle kunder
Længden og indholdet af en søgeforespørgsel kan sige meget om intentionen. Længere og mere detaljerede søgninger indikerer normalt, at nogen ønsker at foretage et køb. En person, der søger efter “Nike”, er måske bare ved at slå tiden ihjel, men nogen, der søger efter “Nike-løbesko”, er sandsynligvis en aktiv shopper, og nogen, der søger efter ”sort Nike Air Zoom Pegasus-sko” er sandsynligvis klar til at købe.
Vil du vide, hvad dine kunder rent faktisk søger efter? Her er tre gode værktøjer:
- Google Keywordplanner. Dette er Googles gratis værktøj, der findes inde i Google Annoncer, under fanen værktøjer. Du kan indtaste ord og sætninger, der er relateret til dit produkt, og Google giver dig en række forslag til nøgleord samt estimeret søgevolumen for disse søgeord og den gennemsnitlige pris pr. klik, du kan forvente at betale for dem. Desværre er hverken volumenestimaterne eller CPC’erne nøjagtige, men de får dig i den rigtige retning.
- SEMrush. SEMRush er et marketingværktøj, der giver dig detaljeret indsigt i nøgleord og domæner. Det og giver nyttige data hurtigere og i et bedre format end Google Keyword Planner.
- Autofuldførelse. Søgeordsværktøj giver dig nøgleord relateret til de søgeord, du målretter mod, hentet fra Googles forslag til autofuldførelse. Dette kan være nyttigt til at skrive feedbeskrivelser eller sidetekst. Brug af nogle af de relaterede ord, der synes relevante for det, du sælger, kan hjælpe dig med at dukke op i en bredere vifte af søgeforespørgsler.
Konkurrence
Start med at søge på Google efter dine ønskede søgeord. Se hvad der dukker op i shoppingresultaterne, og bemærk produkterne, priserne, billederne og detailhandlerne. Kig efter produktsøgninger, der returnerer flere resultater fra den samme forhandler – dette kan bare være et tegn på, at de virkelig er optimeret, men ofte betyder det, at der ikke er mange andre gode valg, hvilket giver en mulighed for dig.
Du kan også bruge et af de ovennævnte værktøjer, som SEMrush. Indtast navnene på dine konkurrenter for at se deres annoncer og de bedste placeringer af produktlisteannoncer (PLA-data er kun tilgængelige på SEMrushs betalte planer). Dette viser, hvilke søgeord en kunde har Google Shopping-placeringer til. Du kan også se skærmbilleder af dine konkurrenters Shopping-annoncer, inklusive titel, pris og billede.