1. Det er gratis
Du må have hørt ordsproget: ”Der er ingen gratis frokost.” Men i tilfælde af Google Analytics er det ikke sandt. Google debiterer dig ikke noget for brug af Google Analytics. Du behøver ikke betale noget for at bruge dette produkt. Desuden giver det dig vigtige oplysninger, tal og statistikker, som du har brug for for at maksimere dit websteds performance.
2. Automatisk indsamling af data
Google Analytics har en funktion, der reducerer det arbejde, der kræves for at placere Google Analytics-data i Google dokumenter, websteder eller regneark. Alt hvad du skal gøre er at opsætte din Google Analytics-konto og kopiere et enkelt stykke kode på dit websted.
Dette gør det muligt for Google Analytics at begynde at indsamle data fra dit websted automatisk og udarbejde rapporter i overensstemmelse hermed. Du skal simpelthen ikke udføre nogen handling for at hente dataene. Google Analytics gør alt arbejde for dig.
Du kan endda få adgang til dine rapporter med det samme uden forsinkelse. Denne funktion i Google Analytics sparer ikke kun din arbejdsindsats, men giver dig også øjeblikkelig adgang til rapporterne. Med dette kan du snart implementere strategier til bedre ydelse af dit websted.
3. Du kan oprette brugerdefinerede rapporter
En brugerdefineret rapport er en rapport, du opretter. I Google Analytics kan du vælge en af de mange rapporter, som Google opretter eller endda kan opbygge din egen tilpassede rapport ved hjælp af træk og slip-grænsefladen. Du kan vælge dimensioner og metrics og beslutte, hvordan de skal vises.
4. Nem integration med andre værktøjer og platforme
En anden bemærkelsesværdig funktion ved Google Analytics er, at den let kan integreres med andre værktøjer og platforme. Ligesom alle andre Google-tjenester præsenterer Google Analytics en klar og let brugbar grænseflade.
Det fungerer ikke bare ganske godt på computer skrivebordet, men det er perfekt brugbare Smartphone og tablets via sin app i Google Play Store.
Google Analytics har også en stærk integration med Google AdWords.
Når du forbinder AdWords-konto med Analytics, justerer du dybest set to værktøjer og giver dem mulighed for at arbejde sammen. Dette kombinerede arbejde giver dig handlingsmæssige indsigter, der vil føre til succes for dine AdWords-kampagner.
Derfor kan du bruge Google Analytics med alle dine enheder til let at implementere data til andre velkendte Google-produkter som Google AdWords og Google Search Console.
5. Mulighed for at måle internt websøgning
Intern websøgning afslører, hvad potentielle kunder leder efter, når de er ankommet på dit websted. Det afslører også området med vækstmuligheder ved at afsløre de situationer, hvor den bestemte situation kan være uklar eller mangler på dit websted.
Heldigvis giver Google Analytics dig mulighed for at spore de interne webstedsøgninger med en smule tilpasning. Med denne funktion kan du få bedre indsigt i, hvad folk søger på dit websted. Du kan med denne indsigt foretage nødvendige ændringer eller tilføjelser i overensstemmelse hermed for at forbedre ydelsen på dit websted.
6. For at forstå hvorfor besøgende hopper fra dit websted
Bounce Rate er en af de vigtigste målinger, der henviser til procentdelen af besøgende, der forlader dit websted, efter at de kun har besøgt én side. Derudover er det ekstremt vigtigt at reducere denne sats så meget som muligt.
Mange virksomheder er vidne til enorm trafik, men ikke tilstrækkelige konverteringer.
Dette betyder, at besøgende kommer til dit websted, men ikke finder det, de leder efter. Dette fører til en høj afvisningsprocent.
En høj afvisningsprocent kræver en øjeblikkelig handling for at identificere årsagen bag det.
Google Analytics leverer dog en detaljeret rapport over siderne, der oplever en høj afvisningsprocent.
Årsagen til en høj afvisningsprocent kan være, at dit websted ikke er optimeret korrekt, eller måske er din destinationsside ikke attraktiv nok til, at de kan tilmelde sig. Derfor kan du med den detaljerede rapport om afvisningsfrekvensen finde måder og midler til at reducere afvisningsfrekvensen på dit websted.
7. At kende dit publikums alder, køn, interesse, enhed og placering.
Med Google Analytics kan du afsløre værdifulde data om dit publikum for at bestemme, hvilke kanaler der driver mest af trafikken til dit websted. Afsnittet Målgruppe indeholder en masse information om de mennesker, der besøger dit websted, som deres alder, køn, interesser, enheder og placering.
- Alder: Det er en af de bedste indikatorer for, hvor dit publikum tilbringer det meste af tiden på dit website. At kende gennemsnitsalderen for dit websitepublikum kan hjælpe dig med at optimere dit websted i overensstemmelse hermed. (ii) Køn: Kønsvariablen hjælper dig med at beskrive dit publikum. Publikums køn spiller en vigtig rolle i, hvordan de kommunikerer og engagerer sig online.
- Interesser: Med Google Analytics kan du meget godt forstå interesserne for dit publikum og optimere dit websted i overensstemmelse med deres interesser.
- Enhed: Google Analytics giver dig også visninger af, hvilken slags enhed de bruger. Med disse oplysninger kan du hjælpe dit websted med at blive mere lydhør på forskellige enheder.
- Ikke kun dette, med Google Analytics, kan du også se, hvilken slags smartphone eller tablet dit publikum bruger.
- Lokation: At forstå, hvor dine kunder kommer fra, hjælper dig med at formulere markedsføringsstrategier i henhold til dine fysiske placeringers fysiske placering.
- Geolocation-funktion i Google Analytics lader dig ikke kun vide det land, hvorfra dine besøgende kommer fra, men byen fra hvor de er og endda det sprog, de bruger.
8. At forstå, hvilke sociale platforme man skal målrette mod
Sociale platforme er en fantastisk måde at hente meget trafik fra og engagere potentielle kunder.
Med Google Analytics har du adgang til at se, hvad der fanger brugerne opmærksomhed og derefter placere annoncen i overensstemmelse hermed.
For at vælge den bedste platform at annoncere for dine kunder, skal du afsætte et generøst budget til sociale medieannoncer. For eksempel: Hvis du ser et maksimum af dit kundengagement på Facebook og en betydelig mængde trafik fra Twitter, kan du ifølge disse data hæve budgettet for Facebook og sænke budgettet for Twitter for at erhverve flere kunder.
Med Google Analytics kan du måle effektiviteten af alle de sociale platforme, du bruger. Du kan også kontrollere, hvor meget konverteringsværdi hver af de sociale platforme bringer, trafik indtastning fra sociale henvisninger, og hvor mange brugere, der taler om dig.
9. At forstå, hvad slags indhold du skal skrive
Indhold er kongen, så hvis du skaber godt relevant indhold kan det hjælpe dig med at få meget mere trafik og potentielle besøgende. Godt indhold er en af de bedste måder at nå ud til dine kunder på. Dette er grunden til, at så mange virksomheder opretter blogs, infografik og dias-aktier, der kan tilføre dine kunder værdi.
Google Analytics hjælper dig med at holde styr på alt det indhold, der modtager visninger og delinger. Med disse data kan du forbedre de mest viste blogartikler, så de appellerer til kunderne på en mere produktiv måde. Google Analytics genererer en oversigt over de sidevisninger, som alle dine blogindlæg modtager.
10. At kontrollere, om du når mål
Målene i Google Analytics hjælper dig med at spore, hvor meget din virksomhed går videre og skrider frem. Du kan også tildele et antal mål, der hjælper dig med at spore kundens rejse baseret på deres handlinger.
Der kan være den forskellige type mål, såsom at foretage et køb, udfylde en kontaktformular, abonnere på nyhedsbreve, downloade en e-bog. Hvis en ny besøgende ankommer til din destinationsside og udfylder den givne formular inklusive e-mail-adressen, har vedkommende måske netop opfyldt et af målene på dit website.