Google Ads.
- Bliv synlig på Google overfor potentielle kunder - når kunderne har behovet
- Er dine konkurrenter på Google Ads?
- Hold løbende øje med og optimere din Google Ads konto
Som verdens største og mest udbredte online reklameplatform har Google Ads (tidligere kendt som AdWords) hjulpet millioner af annoncører med at nå nye kunder og vokse deres forretning.
For al den lethed og tilgængelighed, der er lovet af Google-annoncering, finder mange nytilkomne til betalt søgning sig skuffet over resultaterne af deres første kampagner. Hvorfor? Fordi de ikke har optimeret deres Google Ads-konto korrekt.
Google Ads-optimering kan være skræmmende i starten, men det behøver ikke være det. Faktisk kan det være meget lettere at optimere en Google-konto, end du måske tror. Alt det kræver er lidt planlægning og forberedelse samt overholdelse af nogle veletablerede PPC bedste praksis.
Af alle de forskellige elementer, du kan optimere i Google AdWords, er den faktiske struktur på din konto uden tvivl den vigtigste.
Dårligt strukturerede konti kan føre til en række problemer, fra lavere kvalitetsresultater – og de højere omkostninger, der ofte opstår som et resultat – til færre eller irrelevante klik og mange flere problemer. Nøglen til en optimeret struktureret Google-konto er organisering, og ved at bruge lidt tid korrekt på at strukturere de elementer, der udgør din Google-betalte søgningskonto, er du i god form til at begynde at nå frem til potentielle kunder med dine annoncer.
En Google Ads konto består af fire hovedelementer:
En enkelt Google Ads-konto kan have flere kampagner aktive på et hvilket som helst tidspunkt. I dette eksempel har vores konto to kampagner, kampagne 1 og kampagne 2. Kampagne 1 kan være en søgekampagne (som typisk betyder tekstbaserede annoncer, der vises til Google-brugere, der søger efter ting, der bruger Google), mens kampagne 2 kan være en Display-kampagne, der favoriserer flere visuelle annoncer, såsom bannere på tværs af et stort netværk af websteder, der spænder over næsten hele Internettet.
Når du bevæger dig længere ned ad vores Google Ads kontostrukturdiagram, vil du bemærke, at hver kampagne har to annoncegrupper; Kampagne 1 består af annoncegruppe 1a og annoncegruppe 1b, mens kampagne 2 består af annoncegruppe 2a og annoncegruppe 2b.
Som deres navn antyder, er annoncegrupper annoncegrupper, der er organiseret og kategoriseret efter semantisk relevans. Dette betyder, at dine annoncegruppers søgeord skal organiseres efter deres betydning. Hvis du for eksempel driver en tøj- og beklædningsbutik, kan annoncegruppe 1a muligvis bestå af nøgleord, der vedrører hatte og tørklæder, mens annoncegruppe 1b måske udelukkende fokuserer på jakker og frakker. Endelig kan du se, at hver annoncegruppe har sine egne søgeord samt to individuelle annoncer, der indeholder de semantisk relaterede søgeord i den pågældende annoncegruppe.
Strukturering af en Google Ads-konto på denne måde giver en række fordele. Ikke kun gør denne tilgang lettere at administrere din konto, det sikrer også, at dine annoncer og deres relaterede annoncegrupper er så relevante som muligt. Dette betyder igen, at dine annoncer vises til de rigtige personer, på det rigtige tidspunkt, på det rigtige sted. Der er andre overvejelser, der skal tages i betragtning udover kontostruktur, når det gælder synligheden af dine annoncer, såsom budstrategier, søgeordsmatchtype og andre målretningsparametre, men strukturering af din konto logisk og semantisk bør være det første trin i enhver Arbejdsgang til optimering af Google-annoncer.
Der er en række måder at kontrollere dine Google Ads omkostninger ved at optimere forskellige indstillinger og målretningsmuligheder på din konto.
På trods af deres navn er negative søgeord ikke søgeord med negative konnotationer, men snarere søgeord, som en annoncør muligvis ikke ønsker, at deres annoncer skal vises sammen med brugersøgninger.
For eksempel kan du sige, at du driver en butik for salg af haveværktøj. Du planlægger din første kampagne, og det er tid til at vælge, hvilke søgeord du vil byde på. Sikkert et nøgleord, der indeholder udtrykket “have”, er relevant, ikke?
Ikke korrekt. Hvad med en informativ søgning efter “verdenshave”. Eller hvad med udtrykket “hvad skal du have”. Ingen af disse søgninger ville nogensinde konvertere til vores hypotetiske haveværktøj, og som sådanne søgeord bør udelukkes fra dine kampagner som negative søgeord.
Da annoncører opkræves et bestemt beløb, hver gang nogen klikker på en annonce (deraf navnet “betaling pr. klik-annoncering”), er det vigtigt, at annoncører udelukker irrelevante søgeudtryk fra deres kampagner, ellers ender de med at betale penge for klik, der aldrig konverterer. På trods af vigtigheden af at udelukke negative søgeord, er det forbløffende, hvor mange annoncører – især nytilkomne til betalt søgning – der ikke udelukker disse spildte søgeord.
En af Googles annonceres største styrker er den målrettethed, som annoncører kan benytte mod potentielle kunder. Så effektive som Googles målretningsmuligheder er, kræver de dog omhu og opmærksomhed, hvis dine annoncer skal ses af de rigtige personer, på det rigtige tidspunkt, på det rigtige sted.
Selvom Google Ads primære målretningsmulighed er nøgleord, er der mange andre parametre, som annoncører kan bruge i deres kampagner.
Den første Google Ads-målretningsparameter, vi optimerer, er vores geolocation-indstillinger. Google Ads giver annoncører mulighed for at forfine de områder, hvor deres annoncer vises. Dette betyder ikke annoncernes placering eller placering på resultatsiderne i søgemaskinerne, men snarere hvor potentielle kunder er i den virkelige verden på det tidspunkt, de udfører deres søgninger.
Lad os sige, at du driver en låsesmedforretning i Aarhus. Din virksomheds primære driftsområde er det større Stor-Aarhus-område, der omfatter andre byer uden for Aarhus bygrænser. I betragtning af det lokale fokus for din låsesmedforretning, er vi nødt til at indstille vores geografiske målretningsparametre for at sikre, at kun potentielle kunder, der er beliggende i eller i nærheden af Aarhus, vises vores annoncer sammen med relevante søgeresultater.
Herfra kan vi specificere de placeringer, hvor vi ønsker, at vores annoncer skal vises. For at begynde skal du blot begynde at skrive navnet på den ønskede placering i det relevante felt og derefter vælge placeringen på listen. Bemærk, at du kan målrette mod hele stater eller provinser, individuelle byer, specifikke postnumre og postnumre.
Du kan også målrette mod specifikke placeringer via radiusmålretning. Dette giver dig mulighed for at specificere, at dine annoncer skal vises til brugere inden for en specificeret radius for et bestemt punkt, dvs. inden for en 20-mile radius fra en bestemt by. Ved hjælp af vores hypotetiske låsesmedforretning som eksempel kan vi indstille vores geolokationsradius til at omfatte en 20-km radius rundt om Aarhus.
Virksomheder, der opererer på specifikke regionale markeder eller individuelle byer, skal sikre, at deres geolocationparametre er indstillet korrekt for at maksimere virkningen af deres kampagner.
Ud over at indstille de ønskede placeringsparametre i Google Ads, kan vi også optimere de dage og tidspunkter, i hvilke vores annoncer skal vises for potentielle kunder. Dette opnås ved at justere vores dags og tidsindstillinger-indstillinger, som du kan få adgang til på kampagneniveau via “ad schedule”.
Ved at navigere til “Day & hour”>, kan vi se, hvilke ugedage og tidspunkter der er mest aktraktive med hensyn til klik, visninger, klikfrekvens , Gennemsnitlig pris pr. klik og pris.
Som du kan se i figuren nedenfor, så har denne kampagne øget aktivitet mandag og tidsdag (som vi kan se i klik), men klikfrekvensen er næsten dobbelt så høj på søndage. Hvis vi ønskede at udnytte denne tendens, kan vi bruge Google Ads indstillinger til at prioritere visning af annoncer på søndage.
Kombination af dagsindstillinger sindstillinger med geolocation-målretningsparametre kan være en uhyre kraftig måde at finjustere, hvor og hvornår dine annoncer vises til potentielle kunder.
Googles budmuligheder er meget kornede og nuancerede, så du kan udøve en stor kontrol over, hvordan og hvornår du byder på de mest værdifulde søgeord til din virksomhed. Da din budstrategi imidlertid har en direkte indflydelse på, hvordan dit annoncebudget tildeles og bruges, er det vigtigt at justere dine budindstillinger omhyggeligt.
Budgivning i Google Ads kan håndteres manuelt, men det kan også automatiseres ved hjælp af Google Ads scripts (små kodestykker, der typisk er skrevet i JavaScript, der udfører specifikke opgaver automatisk) og betingede triggere, dvs. at byde mere på søgeord, der er målrettet mod mobil trafik eller visse typer mobile enheder, byder mindre på søgeord i bestemte tidspunkter og snesevis af andre parametre.
Så vigtig som budstyring er for enhver Google Ads-optimeringsarbejdsgang, er det vigtigt at bemærke, at anvendelse af den rigtige budstrategi ikke kun er en måde at sikre, at dit annoncebudget bruges med omhu – det er også vigtigt ud fra et præstationsmæssigt synspunkt.
For at fortsætte vores Aarhus-baserede låsesmedforretningseksempel fra tidligere, lad os sige, at vi ønsker, at vores annoncer skal vises til folk, der søger efter låsesmede, efter at have fundet sig låst ude af deres hjem. I betragtning af at denne type forespørgsel har meget stærk kommerciel hensigt, ønsker vi at prioritere målretning mod disse potentielle kunder i forhold til andre, fordi disse søgninger er meget mere tilbøjelige til at resultere i en konvertering.
Vi kan gøre dette ved at justere vores budstrategi for at byde mere på nøgleord som “låsesmed i nærheden af mig” eller “låsesmed i nærheden af min placering”; disse søgeord er potentielt meget mere værdifulde end forespørgsler med mindre kommerciel hensigt, så det giver mening, at vi ville byde mere på disse søgeord. Vi kunne også indstille højere bud på søgninger, der indeholder disse nøgleord, der udføres på en mobilenhed, da dette også betyder stærk kommerciel hensigt.
Hvad er Google Annoncer automatiseret budgivning? Automatiseret budgivning er en Google Ads-budstrategi designet til at maksimere resultaterne baseret på dine faste kampagnemål. Ved automatisk budgivning indstiller Google automatisk budbeløb baseret på sandsynligheden for, at din annonce resulterer i et klik eller en konvertering. For at gøre dette analyserer de data såsom en brugers enhed, operativsystem, det tidspunkt på dagen, de søger, demografi og placering. Du overlader dermed mere af ansvaret over til Google.
Alle Googles automatiserede budstrategier er porteføljebudstrategier (en automatiseret, målstyret budstrategi, der grupperer flere kampagner, annoncegrupper og nøgleord). Dette betyder, at annoncører kan anvende deres valgte strategi på tværs af alle deres kampagner, annoncegrupper og søgeord. Nogle er tilgængelige som standardstrategier (en annoncestrategi, der kan bruges i enkeltkampagner).
Automatisk budgivning sigter mod at løse to problemer, som annoncører ofte står over for:
Ved at automatisere bud er der ikke behov for at opdatere bud til nøgleord eller annoncegrupper manuelt. Bud indstilles automatisk og er unikke for hver auktion (budet vil være forskelligt for hver auktion).
Automatiske budstrategier analyserer tidligere data og lærer over tid ved hjælp af ydelse til at informere fremtidige bud. Denne ydelse er en anden indikation af Googles bevægelse mod maskinlæring, som også bruges af deres Universal App-kampagner.
Det sidste element i vores Google Ads-optimeringsguide er blandt de vigtigste – optimering af annoncetekst og vores annoncer, der ledsager destinationssider.
Optimering af annoncetekst kan være udfordrende for mange annoncører, især dem med store kampagner med snesevis af annoncegrupper. For at komplicere sager skal annoncer optimeres til både desktop- og mobilkampagner, herunder hvilke udvidelser der skal bruges. Føj dette til det daglige pres med at drive en virksomhed, og det bliver klart, hvorfor så mange annoncører kæmper for at holde deres tekstannoncer tæt optimeret.
Der er lige så mange måder at skrive en effektiv tekstannonce som der er virksomheder, der reklamerer på Google Ads. De bedste Google Ads-annoncer benytter dog disse tommelfingerregler.