Du har sikkert et godt produkt, en anstændig pris, en anstændig mængde trafik og mange glade kundeanmeldelser. Og alligevel klikker nogle kunder ikke direkte til betaling for et produkt, de har valgt, men de forlader webshoppen uden at bekræfte deres ordre.
I gennemsnit opgives 67,45% af alle online indkøbskurve, før kunden gennemfører deres ordre. Det betyder, at du mister et stort antal potentielle salg hver dag! Hvor meget ville din omsætning stige, hvis du vidste, hvordan du beholder disse kunder?
Det er naturligvis usandsynligt, at du vil være i stand til at overtale hver eneste kunde til at vende tilbage og gennemføre salget – ca. 40% af de forladte vogne blev brugt af folk, der aldrig havde til hensigt at købe, og de gennemsøgte bare din side. Men hvis det lykkedes dig at overbevise en del af dine kunder om at vende tilbage, ville din indtjening få et løft!
Hvorfor opgiver folk indkøbskurven?
Så hvorfor skifter folk mening og efterlader deres indkøbskurv, og hvad kan du gøre? Lad os se på nogle af grundene først.
- 61% rapporterede at have forladt en transaktion på grund af ekstra omkostninger såsom forsendelsesgebyrer
- 35% af transaktionerne blev droppet, fordi webstedet krævede, at brugeren oprettede en konto inden kassen.
- 27% af indkøbskurvene blev droppet, fordi kassen var for kompliceret, eller fordi webstedet var langsomt
- 55% af forbrugerne forlader en transaktion, når de får en ekstra forsendelsesomkostning.
- 80% af kunderne køber ikke, medmindre der er en problemfri returpolitik.
Så hvad kan jeg gøre for at overbevise mine kunder om at blive?
Som du ser, er mange af de problemer, dine kunder har, der forhindrer dem i at gennemføre deres shopping let at løse – du behøver ikke starte en helt ny butik. Her er vist 13 måder, hvorpå du kan overtale dine kunder til at blive og gennemføre deres køb.
Se også videoen for måder til at reducere frafaldet i indkøbskurven med 3 tips.
Tilføj en “exit-intention” pop op
Har du nogensinde brugt en popup med pop-ud-hensigt? Hvis de bruges korrekt, kan de have en enorm indvirkning på dine konverteringer.
Hvordan virker det?
Et plugin sporer webstedsbesøgendes aktivitet, og når det opdager, at den besøgende er ved at forlade webstedet, sender det derefter en popup-besked, der opmuntrer den besøgende længere ved at præsentere dem for et særtilbud eller give mere information.
Selvom det ikke virker hver eneste gang (og måske faktisk slukker for nogle besøgende i stedet for at overtale dem), er de en god løsning, når det kommer til at kæmpe med problemer med opgivelse af indkøbskurven.
Når nogen lige er ved at opgive deres indkøbskurv, kan du prøve at overbevise dem med en rabatkupon eller spørge, om de vil gemme deres indkøbskurv til senere.
Ingen flere forsendelsesoverraskelser
61% af kunderne gennemførte ikke ordren på grund af ekstra omkostninger såsom forsendelsesgebyrer. De har måske været interesseret i at få varen, men hvad er pointen, hvis forsendelsesgebyret er næsten lige så dyrt som selve produktet?
Shoppere kan ikke lide sådanne overraskelser og vil vende sig væk, når de ser de ekstra omkostninger – så det er afgørende at gøre de andre udgifter tydelige, før de tilføjer produkterne i indkøbskurven.
Det er her, en lommeregner med forsendelsesgebyr er praktisk: ved at udfylde en formular med deres ønskede leveringsadresse og valgte måde at sende produktet på, kan dine kunder finde ud af, hvad forsendelsesomkostningerne vil være, inden de begynder at gennemse produkter.
Hvis du har tilføjet yderligere gebyrer til produktet (skatter, tilpasningsgebyrer, ekspeditionsgebyrer osv.), Skal du også huske at gøre dem synlige for kunden!
Hold indkøbskurven synlig
Hvis du tilbyder muligheden for at gemme indkøbskurven til senere, skal du gøre den synlig for kunden. Hvis indkøbskurven er der, men en kunde ikke kan se den, glemmer han den.
Det behøver ikke at være noget stort og prangende – en indkøbskurv eller vogn i hjørnet af skærmen med et antal elementer indeni og udvides, når der klikkes på, vil være mere end nok.
Tillad gæstekasse
Medmindre du sælger et unikt produkt, er kunderne ikke interesserede i at oprette en konto, før de overhovedet foretager det første køb.
At forhindre en kunde i at købe ved at tvinge ham til at oprette en konto vil kun ende med at kunden vender sig væk og leder efter en side, hvor de ikke behøver at oprette en konto bare for at bestille et produkt. For at gøre købet nemmere og hurtigere for dine kunder skal du give dem mulighed for en gæstekasse uden at oprette en konto.
Du kan bede dem om at registrere sig, efter at de har foretaget et køb, for eksempel ved at sige, at ved at oprette en konto gemmes deres kundedata til senere køb.
Går gennem kassen på et øjeblik
Hvor mange sider har din kasseside? Sandsynligvis en eller to for mange. Hvis en kunde skal klikke på fem eller seks sider, har han masser af tid til at skifte mening og forlade siden (især hvis siden er langsom). Jo enklere og hurtigere kassen er, jo bedre – at have en statusindikator, der tydeligt viser, hvor din kunde er, ville være perfekt.
Glem ikke at fjerne unødvendige sider og links – din kunde distraheres let, så sørg for, at han kun er fokuseret på kassen.
Gør det nemt at komme i kontakt med dit personale
Under browsing på dit websted eller i kassen kan kunderne have forskellige spørgsmål. Hvis de ikke finder svarene i tide, forlader de indkøbskurven. Det er afgørende at gøre vigtige oplysninger (forsendelse, betalingsmuligheder, afgifter, refusion) synlige for dem – men det er ikke alt. Mange vil have spørgsmål, som FAQ-siden ikke har svar på.
I sådanne tilfælde skal du give dine kunder en måde at kontakte dig på: et telefonnummer eller en e-mail-adresse. Det ville være perfekt, hvis du kunne tilbyde en live chat-funktion på dit websted – kunder elsker live chats og forventer, at virksomheder bruger dem. (men dette kan også være omkostningstungt, hvis du ikke har en stor webshop).
Hvorfor? Fordi live chats er hurtige og praktiske. I dag forventer mere end 30% af kunderne en live chat-widget på dit websted.
Dine kunder kan bruge live chat-widgetten til at løse deres problem eller hurtigt få svar på spørgsmålet – uden at vente på, at e-mailen bliver besvaret eller venter på telefonlinjen.
Giv en mulighed for at gemme vognen
84% af online-shoppere sammenligner priser i forskellige butikker, inden de foretager en købsbeslutning – det er fordelen ved internet-shopping. De leder efter et bestemt produkt, sammenligner priser i forskellige butikker og vælger derefter det bedste tilbud. Ofte betyder det, at de tilføjer varer i indkøbskurven og derefter forlader butikken og vender tilbage til den senere.
Men hvilken kunde har tid til at søge efter varerne igen og igen? Derfor er det afgørende, at en kunde får en mulighed for at gemme sin indkøbskurv – ikke kun skal han ikke lede efter sine valgte varer, hvis han vender tilbage til butikken, du kan også bruge vognen til at målrette kunderne med en særlig tilbud, for at overbevise dem om at gennemføre kassen (endnu bedre, hvis du kan tilbyde det til et begrænset tilbud).
Vis af sikkerhedsmærker
Flertallet af nutidens kunder forstår, at internet-shopping, selvom det er hurtigt og praktisk, ikke er helt sikkert. Ét skødesløst træk, og deres kreditkortsdata kan lande i kriminelle hænder.
Derfor har kunder brug for at vide, at de kan stole på virksomheden med deres data – især hvis det er første gang, de bruger butikken. Til dette har du brug for troværdighed.
Et sikkerhedsmærke er et lille banner, der viser kunderne, at virksomheden er verificeret, pålidelig og har en sikker metode til onlinetransaktioner.
Visning af sikkerhedsmærker får kunder til at stole mere på din virksomhed og gøre dem mere tilbøjelige til at købe varer til dig.
Ifølge CyberSource ser 85% af de britiske online-shoppere efter tillidsskilte på e-handelswebsteder for at sikre, at dette websted er sikkert. Mon ikke det svarer nogenlunde til danske forhold plus/minus.
Desuden er det blevet påpeget, at brugen af sikkerhedsmærker øger konverteringsfrekvensen med så meget som 40%.
Men hvis du tror, at du kan få et sikkerhedsmærke, læg det på dit websted, og alt er gjort, kan du ikke have mere forkert. Sikkerhedsmærker behandles ikke ens, især i tidspunkter, hvor kriminelle ofte bruger falske sikkerhedsmærker for at give folk en følelse af sikkerhed.
Tilbyder en række forskellige betalingsmuligheder
Selv hvis en kunde ønsker at købe fra din butik, kan han blive afskrækket af manglen på betalingsmuligheder. Med så mange betalingsmuligheder tilgængelige lige nu er det udelukket at tilbyde kun kreditkort og bankoverførsel.
56% af online-shoppere ønsker at se en række forskellige betalingsmuligheder ved kassen – så det kun kan reducere dit salg alvorligt at tilbyde en eller to betalingsmuligheder.
Udover kreditkort og bankoverførsler skal du også give Paypal-betaling (især til internationale kunder) og mobilbetalinger (såsom Mobilepay, Google Pay eller Android Pay)
Tilbyder gratis forsendelse
Folk vil spare penge ved at handle online og ikke miste det.
Forsendelsesomkostninger er den største årsag til, at shoppere opgiver deres indkøbskurve – er hvis forsendelsesomkostningerne ikke er meget billigere end selve produktet, og ordren faktisk er dyrere online, end hvis de købes i et indkøbscenter.
En mulighed er, hvis du også har en fysisk butik (eller lager), at tilbyde at kunderne kan komme og hente det i butikken eller lageret uden forsendelsesomkostninger.
En af de bedste ting, du kan gøre for at overbevise dine kunder om at afslutte indkøb, er at tilbyde gratis forsendelse.
60% af e-handelsbutikkerne siger, at gratis forsendelse (med faste betingelser, selvfølgelig) er et af deres mest succesrige marketingværktøjer.
Hvorfor med faste betingelser? At tilbyde gratis forsendelse til alle ordrer, er ubetinget en god idé en dag eller to, men ikke længere.
At indstille visse betingelser, som en kunde skal opfylde for at kvalificere sig til en forsendelse (den mest populære mulighed er gratis forsendelse, når ordren har en fast minimumsværdi, men du kan også tilbyde gratis forsendelse til dine dyreste produkter) er en meget bedre mulighed – ikke kun lokker det kunderne til at købe de dyrere produkter, mange af dem vil også lave en større ordre bare for at kvalificere sig til gratis forsendelse!
Få din side til at indlæse hurtigere
Kunder har ikke tid eller tålmodighed til at vente på, at siden indlæses i dag. 40% af mennesker opgiver et websted, der tager mere end 3 sekunder at indlæse.
Hvad mere er, ifølge Visual Website Optimizer falder konverteringsfrekvensen for e-handel i indkøbskurv med 7% for hver forsinkelse på et sekund i din sideindlæsning, og 79% af webshoppere, der har problemer med website-hastigheden, siger, at de ikke vender tilbage til websted at købe igen.
Hvad betyder det for din webshop, hvis konverteringsstiger med et sekund? Prøv at beregne det og gå så igang med at gøre din webshop hurtigere – i dag!
For at fremskynde dit website (og øge dine konverteringer) skal du starte med at optimere billederne på dit website – at reducere størrelsen på dine billeder kan drastisk forbedre din websides indlæsningstid!
Hvis du reducerer antallet af plugins på dit websted, bliver dit websted også hurtigere og lettere.
Retarget dine kunder med e-mails om gendannelse af vogn
Forladte vogn-e-mails er en utrolig kraftig, men underudnyttet taktik for at få kunder til at gennemføre deres køb.
Kort sagt, e-mails om gendannelse af indkøbskurve skal sendes til kunder, der har føjet varer til deres indkøbskurv, men ikke har afsluttet deres køb.
En god e-mail til gendannelse af vogn, der sendes på det rigtige tidspunkt, kan gøre underværker – næsten halvdelen af alle forladte indkøbskurve-e-mails åbnes, og over en tredjedel overbeviser kunderne om at afslutte købet.
Det bedste er, at disse e-mails kan planlægges og sendes automatisk ved hjælp af forskellige værktøjer og plugins – når systemet registrerer en opgivelsesvogn, sender den automatisk en e-mail til kunden med deres indkøbsvognindhold, meddelelser om, at varerne snart er udsolgt eller en rabatkupon.
Ingen grund til at sende hver enkelt e-mail manuelt!
Optimer også din mobilwebsite
Salget fra mobil e-handel vokser hver dag.
Da kunderne bliver mere og mere komfortable med at bruge penge ved hjælp af mobile enheder i stedet for almindelige desktop-websites, er det afgørende for succes at give dem en måde at bruge dit websted på smartphones og tablets på.
93% af de mennesker, der bruger deres mobile enhed til at lede efter et produkt, foretager et køb – hvis dit websted giver dem mulighed for at gennemføre købet.
Hvis siden ikke indlæses, eller den indlæses for langsomt, hvis billederne er for små eller for store til at indlæse korrekt, hvis dine kunder ikke kan læse produktoplysningerne, ikke kan finde deres indkøbskurv eller har problemer med at komme igennem kassen, mens der er på en smartphone afslutter de ikke deres køb.
Ved at bruge disse taktikker på dit website kan du være i stand til at overbevise flere kunder om at gennemføre deres ordre – og mindre forladte indkøbskurve betyder mere salg!
Selvfølgelig vil du ikke kunne overbevise hver eneste kunde om at købe, men du vil drage fordel af at overtale selv en del af dem!
Genveje
SeoCustomer
V Stadionsvej 3
9600 Aars
(45) 2241 0834
henrikseocusotmer@gmail.com
SeoCustomer
Bemærk – alt arbejde udføres i samarbejde med Peoplez.