Før Pillars & Clusters
HubSpot introducerede os til Pillars & Clusters modellen – og hvorfor den er så vigtige for at skabe en god oplevelse for brugerne – samt den kan hjælpe indholdsrangering i søgning mere effektivt.
Søgemaskine-teknologien har udviklet sig hen over årene og det har også den måde, folk søger efter oplysninger også. Brugerne benytter stadigvæk Google men nu også enheder som Apples Siri, Amazon Echo, Google Home og Microsofts Cortana. Dette har ændret den måde, folk søger på, fordi de i stedet for at skrive, har en samtale for at finde de oplysninger, de har brug for.
Faktisk udføres 20% af Google-søgninger på mobilenheder eller Android-enheder nu via stemmesøgning. Og hvad mere er, søgemaskinealgoritmer bliver smartere og bruger maskinlæringsteknologi. Når søgere stiller spørgsmål eller indtaster nøgleord, kan søgemaskiner fortolke betydningen af udtryk for at prøve at finde det bedst mulige svar.
Hvad betyder alt dette? Det betyder, at i stedet for at skrive landingssider til specifikke nøgleord med lang hale, kan du bruge din tid meget bedre – nemlig på Pillars & Clusters.
Fordi dit website måske var dedikeret til at prøve at rangere efter specifikke nøgleord med lang hale i søgningen, var infrastrukturen lidt … rodet. Her er en visualisering af, hvordan det så ud:
Efter Pillars & Cluster
Målet med at organisere vores website er at det skal se ud som følgende:
I stedet for at oprette websider, der er designet til at rangere efter specifikke, langhale-nøgleord, skal du organiserer dit indhold efter Pillars & Cluster modellen – forankret sammen af en Pillar-side, der giver et bredt overblik over emnet (fx en kategoriside), som derefter linkede ud til mere specifikke dybde-websider, der udgør clusteret.
Og som du vil bemærke, hyperlinker hvert af disse Cluster-sider tilbage til Pillar-siden. Dette hjælper med at dele domænemyndighed, så alle websiter i Clusteret starter ranking for de specifikke nøgleord, de er skrevet til – og aalle arbejder for at hjælpe hele Pillar-siden med at få succes i SERP’er.
Sådan skal du arbejde med dit indhold
1 Organisering
Det første trin i denne proces er at opdele dit nuværende indhold i emner/klynger/cluster. Der skal være nok indhold i et Cluster til at du har 10+ andet indhold, der kan linke til din Pillar-side. Så typisk begrænset man sig til fx 5-6 Clusters.
2 Identificering
Det smukke med emneklyngemodellen er, at det tvinger dig til at evaluere din database med indhold og sørge for, at du leverer alle relevante oplysninger om et bestemt emne til din læser. Så det er vigtigt at gennemføre grundig søgeordsanalyse om dit emne (når du først har identificeret det).
De vigtigste ting, du har brug for at identificere under denne indholdsrevision er:
- Hvad er din Pillar-side?
- Hvor mangler du indold?
- Hvor er der duplikeret indhold?
a) Pillar-side
En Pillar-side dækker emnet grundigt og bredt, så en besøgende kan besvare eventuelle grundlæggende spørgsmål om emnet. Det bør ikke gå dybt ned i besvarelsen af specifikke spørgsmål – det er det, undersiderne er til for.
Har du et en website (fx en kategoriside), der opfylder disse kriterier? Hvis ja, fantastisk – du har det indhold, du har brug for, for at oprette en Pillar-side. Hvis ikke, skal du oprette det.
b) Mangler indhold
Når du har foretaget din søgeordsanalyse, skal du vælge de nøgleord, der er relateret til dit emne, der har den højeste søgevolumen. Derefter skal du bestemme, om du allerede har skrevet et blogindlæg om dette nøgleord, eller om du har brug for at skrive en ny Cluster-side.
Husk, at du muligvis allerede har indhold, der adresserer søgeordet, men du skal muligvis bruge on-side SEO-strategier til at målrette en landingsside til det søgeordet.
c) Duplikeret indhold
Du har muligvis flere websider, der dækker emner på en overlappende måde, der rangerer for de samme søgeord og konkurrerer imod hinanden. Kombiner oplysningerne i disse indlæg på den højest rangerede URL, og omdiriger de andre websider til den.
3 Afkobling og genlinking
Den mindst glamourøse del af denne proces er muligvis de-linking. I skal gennemgår manuelt (!) hvert webside og fjernede alle de interne hyperlinks, så når Pillar-siderne først er blevet oprettet, kan du kun linke internt inden for clusteret- for at forbedre domænemyndigheden for hvert blogindlæg og webside i klyngen. (Faktisk anbefaler Barby et hyperlink pr. 150 ord.