Optimering til lavt-hængende frugter betyder, at du får mest muligt ud af et lille budget. I denne artikel viser vi dig, hvordan du opnår hurtige gevinster med et lille budget. Folk, der har været aktive i SEO i et par år, vil være bekendt med udtrykket “lavthængende frugt.” I denne artikel viser vi dig nogle nyttige tip til, hvordan du bruger dem.
Hvad er lavhængende frugt?
Men hvad betyder det nøjagtigt? Hvad er lavhængende frugt (LHF)? Og endnu vigtigere: kan jeg hurtigt opnå succes i SEO selv med et lille budget gennem LHF-optimering? Specielt for begyndere eller virksomheder, der ikke har et stort budget, har disse hurtige gevinster potentialet til at gøre en stor forskel.
Vi kan opdele emnet i to områder:
- For det første med fokus på svage konkurrencedygtige søgetermer (f.eks. Longtail-termer) og
- For det andet på placeringer mellem position 10 og 20. Hvorfor?
Hvis du allerede rangerer på Google SERP’ernes anden side, er det tydeligt, at din side er relevant – selv hvis du kun forbedrer små forbedringer, kan du hjælpe dig med at nå den første side.
Lavhængende frugt findes også uden for SEO-industrien. I erhvervslivet er fokus på cost-benefit-forholdet – opnåelse af succes over gennemsnittet med lidt indsats. Dette er præcis, hvad SEO handler om: forbedring af positioner med lidt indsats!
Optimering til lavt-hængende frugt kan opdeles i tre faser og kan kortlægges i en proces: analyse, fusion og hygiejne og optimering.
Fase 1: Analyse eller “finde frugten”
Lad os koncentrere os om LHF-optimeringer med eksisterende placeringer. I de praktiske eksempler vil jeg fokusere på gratis værktøjer; når alt kommer til alt handler lavhængende frugt om at få mest muligt ud af et lille budget.
Du skal bruge Google Search Console til at analysere dine placeringer mellem 10 og 20. Google Search Console giver dig altid de mest gyldige data og bedste indsigt.

Figur 1: Identificering af lavthængende frugt i Google Search Console
I Google Search Console skal du gå ind i rapporten “Performance” (dansk “effektivitet”) og indstille filtre for nøgleord i de sidste 12 måneder mellem position 10 og 20. Filtrer i faldende rækkefølge.
Se på indtryk af disse nøgleord – disse giver værdifulde konklusioner om søgemængden. (Du skal dog bruge Google Keywordplanner til at finde den nøjagtige data om søgemængden for bestemte søgeord).
Nu kan du se på en URL, der er relevant og har et stort potentiale. Du kan også gøre dette via “forespørgsler” og derefter filtrere URL’en direkte.
Hvis du klikker på en URL og derefter på “forespørgsler”, kan du se alle de nøgleord, der rangerer for denne URL. Hvis disse nøgleord tematisk er egnede til webadressen, skal du optimere artiklen til disse nøgleord.
Herunder har jeg valgt siden med “seocustomer.com/how-to-use-the-seo-pyramid-strategy/”
Fase 2: Samle og oprydde
Der er mange forskellige måder og muligheder for at optimere nøgleord eller emner. Dog bør du i det væsentlige optimere til emner og ikke nøgleord. Dette betyder, at du altid skal optimere for din brugerintention. Du kan ende med at optimere 5 eller flere søgeord per URL. Du skal også være opmærksom på, at forskellige forretningsområder har forskellige rangeringsfaktorer.
Med hensyn til brugerens intention skal du altid huske følgende punkter:
- Vis tematisk tæt relaterede søgeudtryk på en URL
- kend brugerens intention om dine søgeudtryk
- kend SERP’erne for dine søgeudtryk (f.eks. rangerede featured uddrag, billeder osv.)
Det fører os til det første punkt på opgavelisten
Fokus for denne fase er på fletning og oprydning af URL’er. URL’er, der beskæftiger sig med meget lignende emner, kan “flettes” sammen for at skabe et stykke indhold. Sørg for, at emnerne er ens, og at den gamle URL omdirigeres til den nye via 301-omdirigering.
Dette er for at undgå cannibalisering af webadresserne og styrker emnets fokus. Sletning af webadresser kan også øge din SEO-ydelse, men du skal sørge for, at webadresserne omdirigeres til en tematisk lignende URL via 301-statuskode. URL’er, der ikke har været brugt i årevis, kan fjernes!
Dette hænger også godt sammen med Pillars & Cluster tankegangen og med at få en stærk pillar-side.
Samle og oprydde URL-adresser kan omfatte:
- Sletning og omdirigering af irrelevante webadresser, der ikke “betaler ind” til din virksomheds mål.
- Slet og omdiriger webadresser, der ikke har haft nogen trafik i 12 måneder
- Flet URL’er, der tematisk er meget ens og repræsenterer en identisk brugerintention.
- Slet eller udvid URL-adresser med tyndt indhold med indhold
- Med værktøjerne Google Analytics, Ryte eller ScreamingFrog kan du indsamle data ganske let og kombinere dem i Excel. Den gratis version af ScreamingFrog er tilstrækkelig til små domæner op til 500 URL’er.
Fase 3: Optimer
Det sidste trin giver dig et overblik over de klassiske muligheder i optimering. Teoretisk set kunne du springe over det andet trin “samle og oprydning” og starte lige her. Men da det giver mening fra et SEO-synspunkt først at rydde op og få et overblik, undgår du faren ved at gøre arbejde dobbelt eller endda meningsløst.
Lad os nu se på de punkter, du skal tackle:
1. Juster dine metadata for at forbedre relevansen og klikfrekvensen
Den enkleste mål er at justere sidetitler og metabeskrivelser. Sidetitlen og metabeskrivelsen bliver stadig mere relevante. Dette skyldes delvist det faktum, at Google har fokuseret på brugerens intention i årevis, så prøv at bruge dine vigtigste søgeudtryk her og beskrive emnet på en meningsfuld måde. Titlen bør ikke være længere end 60 tegn.
2. Gennemgå dine overskrifter for at øge relevansen
En yderligere foranstaltning ville være at tilpasse overskrifterne i en artikel eller tekst. Kontroller, om emnet er fornuftigt beskrevet i overskrifter, og brug dine semantisk lignende søgeudtryk for at øge relevansen. Dette kan opnå hurtige resultater, især i områder, der er temmelig nyhedstunge.
3. Revider eller udvid indhold: hold indholdet ajour
Lidt mere arbejde, men bestemt værd, er udvidelsen af mere indhold. Tag din tekst, og udvid den med relevante emner. Tilføj afsnit, der semantisk passer til emnet.
4. Tilpas intern sammenkobling: styrke sider internt
Intern sammenkobling er stadig en vigtig del af SEO og bør ikke overses. En hurtig gevinst kunne være at øge antallet af interne links til en respektive URL. Check antal interne links til en side i fx SEMrush siteaudit.
Link URL’en til andre relevante sider fra indholdet. Dette klassificerer URL’en som mere relevant for søgemaskiner.
5. Optimer indlæsningstider for en bedre brugeroplevelse
Det er vigtigere end nogensinde før at optimere dine loadtider. Mobil indeksering driver også dette emne fremad. Forbedring af indlæsningstiden kan foruden at forbedre din seo også øge stærk positiv indflydelse på din konverteringsfrekvensen.
6. Udnyt potentialet offpage – Samarbejde og partnerskaber
Der er også nogle potentialer i offpage, der kan udnyttes med lidt indsats. Backlinks er stadig enormt vigtige og er opført af Google som en top 3 ranking faktor. Naturligvis er offpage et stort felt og kræver normalt lidt mere indsats.
Ikke desto mindre er der også hurtige gevinster her, der kan implementeres relativt hurtigt. Tænk over, hvilke samarbejder eller partnerskaber der findes, og analyser, om domænerne linker til dig. Relevante backlinks af høj kvalitet kan opnås især gennem samarbejder.
En anden mulighed er Broken-Link-Building. Målet her er at finde backlinks, der henviser til en 404 side.