Har du hørt om Google Optimize?
Der er en god chance for, at du har hørt om Google Optimize. Det er Googles løsning til A/B-test og personalisering. Det blev lanceret i beta-version i 2016. Da Google Optimize forlod beta i marts 2017, kunnealle prøve det uden at vente. Men hvordan konfigurerer du det korrekt? Hvordan kører du dit første eksperiment?
Det er et stykke gratis software – så se at komme igang med at benytte det.
Google Optimize vs. Google Optimize 360 (gratis vs. betalt)
Jeg ved, at jeg lige sagde, det er gratis, men der er selvfølgelig en betalt version: Google Optimize 360. Hvis du er en lille til mellemstor virksomhed eller bare vil i gang med et testprogram, fungerer den gratis version for dig .
Hvis du er en stor virksomhed eller har et meget sofistikeret testprogram, har du sandsynligvis brug for den betalte version.
Her er den officielle oversigt over forskelle mellem de to versioner:

Så for at opsummere er begrænsningerne i den gratis version:
- Ingen målretning mod Google Analytics-målgruppe
- Begrænset multivariat test (16 variationer);
- Kun forudkonfigurerede eksperimentmål (Google Optimize 360 giver dig mulighed for at gå tilbage og ændre mål for at se, hvordan det ville have påvirket andre Google Analytics-mål);
- Begrænset samtidig test (5 tests ad gangen).
Opsætning af Google Optimize
For at komme i gang skal du gå til Google Optimize-webstedet og klikke på en af knappen “Start gratis”:

Nu er du klar til at oprette din konto og container.
Når du har accepteret alle vilkår og betingelser, ender du i eksperimentvisningen med en standardcontainer (“Min container”):

Hvis du klikker på “Min container” øverst til venstre, kan du se id’et for din konto og din container:

2. Knytning af Google Analytics
Google Optimize tilskynder dig til at starte et eksperiment, men jeg anbefaler først at linke Google Analytics.
Klik på “Indstillinger” øverst til højre:

Link derefter din Google Optimize-container til Google Analytics:


Nu har du to muligheder for at få denne Google Analytics-sporingskode opdateret: manuelt opdaterer hver side med Google Optimize-kodestykket eller ved hjælp af Google Tag Manager.
Har du brug for hjælp til din Google Tag Manager – klarer vi også dette.
4. Opsætning af et Eksperiment
Videre til de sjove ting! Lad os skabe et eksperiment. Du kan klikke på “Let’s go” på Googles Optimize skærm.
Oplevelsestyper
Du bliver bedt om at indtaste eksperimentets navn, webadressen på den side, du vil teste, og den type eksperiment, du vil køre:

Måske er du bekendt med alle disse eksperimentstyper. I så fald skal du bare springe videre til afsnittet “Konfiguration”. Hvis ikke, her er lidt om hver.
A / B-test
Dette er den mest kendte eksperimenttype. Du sammenligner to versioner af den samme side for at se, hvilken der fungerer bedre: A vs. B, kontrol vs. variant.
Visuelt ser det sådan ud:

Multivariat test
En multivariat test giver dig mulighed for at teste flere varianter af flere elementer på samme tid for at se, hvilken kombination der giver de bedste resultater.
Så her kan det se ud, hvis du testede to overskrifter og tre heltebilleder samtidigt:

Redirect test
Teknisk set er en redirect test en type A/B-test. I stedet for at teste to versioner af den samme side tester du to sider mod hinanden.
Dette er nyttigt, hvis du ønsker at teste et komplet redesign eller endda to forskellige destinationssider.

Personalisering
Personalisering giver dig mulighed for at teste virkningen af at vise elementer til brugerne baseret på deres tidligere browseadfærd, placering og andre faktorer.
For eksempel kan du tilpasse dit websted ved at “promovere sæsonbestemt tøj baseret på den besøgende’s geografi eller tilbyde gratis forsendelse til dine bedste kunder.”
Sammenlignet med den ligefremme A/B-tests er personalisering vanskeligere. Fortsæt med forsigtighed.
Varianter
Af hensyn til enkelheden skal vi fortsætte med en A/B-test. Du starter med at tilføje en variant for at teste mod kontrollen:

Du kan også ændre variantvægtene og se eksemplerne på varianterne her.
Google Optimize visual editor
Google tilbyder en WYSIWYG visuel editor, som føles meget velkendt og intuitiv for enhver, der har brugt en før.
Først skal du bruge Google Chrome og installere Google Optimize-udvidelsen til Chrome.

Som jeg sagde, er oplevelsen ret ligetil og velkendt. Her er hvad du virkelig har brug for at vide:
- Applinjen øverst. Her kan du ændre eksperimentets navn og status, vise ændringer, skifte mellem varianter osv.
- Paletten. Dette flyder sammen, mens du ruller og indeholder alle de redigerbare elementer i dit aktuelle valg.
- Aktuelt valg. Den del af siden, du redigerer.

Hvis du er forvirret over noget, når du kommer i gang, har Google en Visual Editor Guiden, du kan bruge.
5. Konfiguration
Når du ruller under variantafsnittet, ender du i konfigurationsafsnittet. Her kan du styre dine mål og målretning.
Mål
Du kan vælge mellem grundlæggende mål som sidevisninger, sessionsvarighed og afvisninger (bounces). Men hvad der gør Google Optimize fantastisk er, at du også kan vælge et hvilket som helst af Google Analytics-målene på din linkede konto.
I den gratis version kan du vælge et primært mål og to sekundære mål. Husk, at du ikke kan ændre disse mål med tilbagevirkende kraft i den gratis version, så sørg for at vælge alle de relevante mål på forhånd.
Du vil også bemærke plads til at tilføje en testhypotese.
Targeting
Du kan vælge dine variantvægte i det øverste afsnit:

Så i dette tilfælde viser jeg hver af mine to variationer 50% af tiden.
Nu videre til de betingelser, der bestemmer delmængden af besøgende, der vil være en del af testen:

I stedet for at forklare alle disse målretningsindstillinger detaljeret, som Google gør på hver af de sider, der linkes til nedenfor, er her et resume på højt niveau:
URL-målretning: specifikke URL’er;
Adfærdsmålretning: nye kontra returnerende, specifikke henvisningskilder;
Målretning mod Google-annoncer: konti, kampagner, annoncegrupper eller søgeord;
Geo-målretning: specifikt land, stat, by osv.;
Teknologimålretning: specifik enhed, browser, operativsystem;
JavaScript-variabel: specifik variabel i kildekoden på siden;
Førstepartscookie: brugere, der har en cookie fra dit websted;
Tilpasset JavaScript: baseret på en returneret værdi;
Forespørgselsparameter: specifikke sider eller sæt af sider;
Datalagvariabel: nøgleværdier gemt i datalaget;
UTM-parametermålretning: specifik utm_campaign.
Hvis du havde Optimize 360, kan du også målrette målgruppen.
6. Rapportering
Rapportering er et andet område, hvor Google Optimize virkelig skinner.
Hvis du holder det enkelt og holder dig til Google Optimize-rapporteringsgrænsefladen, er det her, du arbejder med:
- Resume overskrift. Du får vist eksperimentets status og et resumé af resultaterne (indtil videre). Lederen, forbedring, sandsynlighed for at være bedst osv.
- Objektivkort. Ydeevnen for hver af dine varianter mod det mål, du har valgt på rullelisten. Bemærk, at i begyndelsen af dit eksperiment viser grafen mere usikkerhed, men at usikkerheden vil indsnævre med tiden, efterhånden som der indsamles flere data.

7. Konklusion
Google Optimize går op mod giganter som Optimizely og VWO, men værdien af den indbyggede integration er svær at ignorere. Især med en pris på 0 kr.
Opret i det mindste en konto og kør et eksperiment. Forhåbentlig gør denne guide denne proces endnu lettere for dig. Så kan du selv se, hvordan det sammenligner med dit nuværende A/B-test- og personaliseringsværktøj.