Google elsker content marketing og derfor er dette en meget effektiv måde til at føre din virksomhed mere synlig på Google. Med mere indhold skaber du mulighed for at blive fundet på flere søgetermer. Men I skal tage det næste step og gøre jeres content datadrevet.
Skriver I bare jeres content efter en slags “mavefornemmelse” kan I risikere, at der ingen der er interesseret i jeres content. Dermed bliver al jeres arbejde spild af tid og penge. Derfor skal I investere tid og ressource til at planlægge jeres indhold. Ud fra data kan I gøre jeres content endnu mere relevant for jeres brugere og dermed på sigt skaffe mere business til virksomheden.
Jeg vil her præsentere 6 værktøjer, du kan bruge til at få mere indsigt og dermed skabe bedre content.
1 Google Keyword Planner – Dyrk longtail søgetermer
Dette værkstøj at efterhånden været på markedet en hel del år.
Lad os forestille os, at du har en bilforretning og du ønsker at købe brugte biler. Derfor vil du gerne undersøge, om der overhovedet er nogen der søger på dette (og det er der jo nok :))
I Google Keyword Planneren kan du indtaste din søgeterm – brugte biler – og se hvor mange der søger på denne søgeterm. Værktøjet er I dag bygget sammen med Google Ads. Så log ind i din Google Ads konto – klik på “Tools & Settings” øverst på siden. Derefter vælg “Planing” og “Keyword Planner”. Vælg her “Get search volume and forecasts”, og så er du klar. Jeg har indtastet “brugte biler” og har trykket på “historical metrics”.
Her få du at vide at der er 33.100 søgninger hver måned på søgetermen “brugte biler”. Så en søgeterm der har potentiale.
Brugte du I stedet “Discover new keywords” I stedet for “Get search volume and forecast”, så går du mulighed for at finde alternative søgetermer, som du måske ikke havde tænkt på. Ideen er, at “brugte biler” kan have en så høj konkurrence, at hvis du er en ny spiller på markedet med et nyt website, ikke har mange muligheder for at kæmpe dig op I TOP3 eller TOP10 (side 1). I dag ligger biltorvet.dk, bilbasen.dk, autouncle.dk som de 3 øverste. Disse website har mange besøg, har mange backlinks og bliver svær at slå for en lille ny bilforhandler.
Så alternative søgetermer kan være “billige brugte biler” eller “sælg din bil” eller “ford fiesta brugt”.
Tankegangen er, at hvis du ligger på plads 26 får du så godt som ingen organiske besøg, men ligger du fx nr. 3 på “ford fiesta brugt” så får du besøg. Generelt giver en 1. plads ca 25 procent besøg, en 2. plads giver ca 15 procent besøg og en 3. plads giver ca 10 procent besøg. “ford fiesta brugt” har 720 søgninger pr. Mdr. Dette vil med andre ord give forhandleren ca. 72 besøg om måneden – xxxxx besøg om året.
2 Answer The Public – FAQ
En anden meget effektiv måde at finde ideer til godt content på er med værktøjet “answerthepublic.com”. Dette er et gratis værktøj, hvor du finde finde ud af hvad der bliver spurgt om I Google.
Find ud af hvad der bliver spurgt om I Google. Kan du lave målrettet indhold, der besvarer spørgsmålene, har du et fantastisk indhold, der kan tiltrække de rigtige brugere.
Søger folk fx på “ford fiesta brugt”, og du laver en side hvor denne søgeterm er indeholdt I URL-adressen, I sidetitlen, I H1 overskriften, I ALT-tags samt et par gange eller 3 I selve teksten, så har du et meget målrettet indhold der kan fange netop disse søgninger.
Specielt skal du dog gå efter spørgsmålene – og dette har Answer The Public delt specielt ud, således at du har mulighed for at besvarer netop disse spørgsmål.
En ekstra bonus er så, at Google er begyndt at benytte “Feature snippets”, således at Google allerede ude på søgeresultatsiderne, nogengange viser svarer. Dette svarer faktisk til position 0. Har du et spørgsmål, som bliver besvaret målrettet, kan du ofte komme frem I disse boxe.
Du kan faktisk også finde spørgsmål igennem Google Keyword Planner – hvor du kan lede efter ? Eller søgetermer der starter med hv-ord som fx hvem, hvad, hvor, hvordan, hvornår osv.
Se fx dette eksempel fra Super Dæk Service. Hvis du I Google spørger om “hvor længe holder mine vinterdæk”, så har Super Dæk Service lavet en side, der besvarer netop dette spørgsmål.
Det står I URL-adressen, I Sidetitlen, I H1-overskriften samt et par gange I teksten. Denne bruger får besvarer sit spørgsmål og er allerde inde på Super Dæk Services website, hvor der er mulighed for at købe vinterdæk eller booke tid for et dækskifte. Fantastisk ikke sandt?
3 James Bond metoden
Her gælder det om at lege spion for at finde input til godt indhold. Analyser dine konkurrenter og find input til lignende indhold, så du kan overtage nogle af deres organiske besøg. Du kan I dag med en lang række værktøjer, finder ud af hvilke søgetermer konkurrenten ranker på, og dermed får organiske besøg fra. Jeg benytter mig gerne af SEMrush til dette formål.
Sælger du brugte biler og du har fundet ud af, at biltorvet.dk er din hovedkonkurrent, bør du analysere deres website for ideer til godt input. SEMrush er desværre ikke gratis, men så kan du tage fat I dit webbureau og få dem til at hjælpe her.
Ovenover kan du fx se de vigtigste 10 søgetermer for biltorvet.dk. Først er det naturligvis deres navn “biltorvet” som søgeord, men det næste er “brugte biler”. Her ligger biltorvet.dk på plads 1. Der er 27.100 søgninger på denne søgeterm hver måned.
Går du længere ned på listen kommer de mere longtail søgninger fra, hvor du kan have en chance for at slå biltorvet.dk.
4 Populært indhold – Buzzsumo
Med et værktøj som fx Buzzsumo kan du undersøge hvilket indhold der giver mest engagement, delinger, likes osv.
Tager vi eksemplet med brugte biler kan vi se godt input til nye artikler. Den mest populærer artikel indenfor de sidste 6 måneder er “hvad koster det reelt at kørei billige brugte biler” og næste mest populær “Se hvilke brugte biler der hitter”. Så her har du allerede 2 gode inputs til nye artikler. Går man længere ned på listen kommer der også emner som fx
- Er du overrasket? Her er de mest pålidelige brugte biler
- Stor undersøgelse: Her er de mest – og mindst – påliedelig brugte biler
- Salget af brugte biler boomer
- Ny rekort: Brugtbilsalget går amok -Flest solgte brugte biler nogensinde
- problmer med import af brugte biler skal stoppes
Her er en konkret liste med input til nyt content ud fra data på markedet.
Genveje
SeoCustomer
V Stadionsvej 3
9600 Aars
(45) 2241 0834
henrikseocusotmer@gmail.com
SeoCustomer
Bemærk – alt arbejde udføres i samarbejde med Peoplez.