Opbygning af et Google Ads-budget kan være en af de sværeste udfordringer, som både nye og erfarne marketingmedarbejdere kan står overfor. Budgetplanlægning kan føles overvældende, tidskrævende og direkte utaknemmeligt. Skal du have succes på Google Ads er første skridt at have planlagt dette budget.
I mine forskellig jobs har jeg arbejdet både som marketingmedarbejder hos virksomheder, og som konsulent på bureauer. Jeg er tit blevet spurgt om, hvor stort et markedsføringsbudget, der er nødvendigt. Derfor har jeg tit haft brug for en beregning, der ud fra rå data kan beregne, hvor meget en virksomhed skal annoncer for på Google Ads. Derfor har jeg udarbejde dette regneark “SEOCUSTOMER GOOGLE ADS BUDGETBEREGNER”.
Resten af dette indlæg vil guide dig gennem strategien, der går ud på at planlægge et vellykket Google Ads-budget og vise dig, hvordan du bruger “SEOCUSTOMER GOOGLE ADS BUDGETBEREGNEREN”.

HVOR STORT SKAL JERES SPEND VÆRE ?
Nogle annoncører bruger for et månedlig beløb. Andre fokuserer på indtægter for at styre deres udgifter. Min strategi-præference har altid været at fokusere på at maksimere profit inden for det ønskede Google Annoncer-budget. For at oprette en profitstyret budgetstrategi, er du nødt til at kende nogle grundlæggende data om din forretning. Det kan være vanskeligt at indsamle disse data, men det er besværet værd.
Denne guide leder dig gennem, hvordan du finder data til dit Google Annoncer-spend på den lette måde. Vejledningen og budgetberegneren hjælper dig også med at finde estimater, når de data du har brug for ikke er tilgængelige.
TRIN 1: INDSAMLING AF NØGLETAL
For det første har du brug for et basisbudget. Start med et beløb, som du har det godt med at bruge hver måned. Sørg for, at det også er inden for din virksomheds forventninger. Du kan justere beløbet, når du samler data fra dine virkelige kampagner efter lanceringen.
- GENNEMSNITLIG OMKOSTNING PR KLIK (CPC) – Dette er det gennemsnitlige beløb, som Google opkræver, når der bliver klikket på en af dine annoncer. Du kan finde estimater for CPC ved hjælp af Google Keyword Planner. Men sørg for at tage disse estimater meget let. Har du historiske data, kan du også bruge disse som vejledninger. Kender du ikke prisen, kan du bruge typisk benytte 5-8 kroner pr. klik.
- KONVERTERINGSRATEN – hvor mange procent af de besøgende konvererer du til kunder på dit websted? Hvis du ikke kender din konverteringsfrekvens, kan du bruge 1-2% til at starte med. Det er ”gennemsnittet” for nettet, selvom de fleste websteder konverterer til en meget højere eller lavere sats.
TRIN2: INDTAST DINE DATA I SEOCUSTOMER GOOGLE ADS BUDGETBEREGNER
Når du har fået tilsendt “SEOCUSTOMER GOOGLE ADS BUDGETBEREGNER”, kan du nu indtaste dine tal. De grønne felter I regnearket er variable, det er disse felter du skal indtaste dine egne data i.
TRIN 3: HVORDAN PÅVIRKES DIN BUNDLINJE
For at udarbejde et budget, der nøjagtigt afspejler dit afkast på de penge, du bruger til annoncer, skal du medtage nogle af dine omkostnings- og salgsdata i budgetberegneren. Disse værdier er defineret nedenfor. Endnu engang kan du bruge estimater, hvis disse data ikke let er tilgængelige for dig.
- GENNEMSNITLIG OMSÆTNING PR SALG er det gennemsnitlige beløb for et salg.
- PRODUKTMARGEN er det beløb du tjener ud over omkostningerne til et produkt. Hvis dine omkostninger for solgte produkter i gennemsnit fx er DKK 100 og gennemsnit for salgsprisen er DKK 150, er din produktmargen 50%.
- KVALIFICEREDE LEADS er det antal kundeemner du genererer fra dine Google Ads annoncer, og som går videre til dine sælgere.
- TILBUD AFLEVERET er det antal tilbud som dine sælgere udarbejder til de potentielle kunder. Ikke alle kvalificerede leads ender med et tilbud.
- LUKNINGSRATEN FOR SALG er den procentdel af kundeemner, der konverteres til en ny kunde. Hvad er dit hitrate på dine tilbud?
- BUREAUOMKOSTNING / INTERNE OMKOSTNINGER er de månedlige omkostninger for styring af dine annoncekampagner (eksklusiv dine annonceudgifter).
TRIN 4: BRUG DIT ESTIMEREDE BUDGET TIL AT PLANLÆGGE DIN GOOGLE ADS STRATEGI
Der er mange justeringer, som du kan foretage både online og offline for at øge effektiviteten af din markedsføring. “SEOCUSTOMER GOOGLE ADS BUDGETBEREGNEREN” kan bruges til at fokusere din PPC-strategi og hjælpe dig med at foretage de mest effektive ændringer.
Nøglen til at finde den mest effektive Google Ads-budgetformel er at starte småt og teste dine optimeringer. Når du foretager justeringer af din Google Ads-markedsføringsstrategi, kan du indtaste dine data tilbage i beregneren og måle virkningen på dit ROI. Når din strategi begynder at blive effektiv, kan du øge udgifterne for at øge mængden af fortjeneste, som dine annoncer genererer.
Nu, hvor du ved, hvordan man udvikler et datadrevet Google Ads-budget, kan vi svare på det første spørgsmål.
HVOR STORT ET MARKEDSFØRINGSBUDGET TIL GOOGLE ADS?
Du skal bruge … Nok til at teste de optimeringer, du har brug for, til din markedsføring og salgstragt. Derefter skal du bruger så meget, som du vil, så længe det fortsat er rentabelt!
Du kan bruge “SEOCUSTOMER GOOGLE ADS BUDGETBEREGNER” til at holde din markedsføringsstrategi på sporet, da der sker ændringer over tid.
Start med at downloade beregneren. Du kan kopiere det og benytte det.
Genveje
SeoCustomer
V Stadionsvej 3
9600 Aars
(45) 2241 0834
henrikseocusotmer@gmail.com
SeoCustomer
Bemærk – alt arbejde udføres i samarbejde med Peoplez.