
Her kan du se en video med tips og tricks til Black Friday.
Er du klar til den største online handelsdag i Danmark?
I 2019 var der igen en rekordomsætning på Black Friday. Omsætningen I de danske netbutikker på Black Friday var på 750.000.000 kr. Dette var samtidig en stigning på 50-60 procent I forhold til året før. Har du en online webshop, skal du derfor være klar til den store handelsdag.
Her kommer 7 gode tips og tricks så du bliver klar til årets største handelsdag.
1 tip – vær ude I god tid
Det tager tid at sætte kampagner, annoncegrupper og annoncer op i Google Ads. Derfor er det vigtigt, at du er ude I god tid. Når det er Black Friday er det ekstra vigtigt, da også Google har mange aktiviteter og annoncer der skal godkendes.
Godkendelses-tiden kan let tage dobbelt så lang tid. Så tager det normalt 1 dag eller 2 for nogle Google responsive displayannoncer, kan det godt tage 2-4 dage. Opdager du måske en fejl I nogle annoncer, skal de atter godkendes. Så derfor vær ude I god tid.
Benytter du et Google Ads bureau (som fx Peoplez), kan de også have travlt op til denne dag med andre kunder, så de skal også have tid til at sætte annoncerne op og gøre din Google Ads konto 100 procent klar til den store dag.
Så minimum 7 dage og gerne 14 dage før, bør du have alt klar til Black Friday.
2 tip – fokuserer på Black Friday
Du bør fokuserer alt dit budget og alle dine annoncer på Black Friday. Så derfor sæt dine normale kampagner og annoncegrupper på pause.
Er der produktområder, hvor de ikke har tilbud i din webshop, kan du med fordel skrive en H2-overskrift eller udarbejde et bånd på siden, hvor brugerne kan se alle de fantastiske Black Friday-tilbud I køre med. Udnyt du har de potentielle kunder I din webshop.
Desuden bør du selvfølgelig lave en udvidelse med links til jeres Black Friday-tilbuds samlede landingsside.
3 tip – landingssider til annoncerne
Lav en landingsside for jeres Black Friday-tilbud, hvor I samler nogle af jeres bedste tilbud. Dette giver specielt god mening, hvis I har nogle få rigtig gode tilbud. På den måde sikre I jer, at de potentielle kunder ser alle disse gode tilbud.
En landingsside er desuden også god at have aktiv hele året rundt for SEO – men det er en anden god historie.
Kører I med tilbud på alle produkterne, så sørg for at fortælle det på jeres webshop-side fx med et bånd på siden I toppen, så det er meget synlig for de potentielle kunder, og send dem hen på de præcise produkter.
Google Ads-annoncerne får den højeste kvalitetsscore og bedste konverteringer, hvis kunderne lander på målrettede sider I forhold til deres søgninger. Så nej – send dem ikke hen til forsiden.
4 tip – Målrettede budskaber
Det siger måske sig selv, men derfor skal det siges igen, for mange glemmer dette. Husk at lave målrettede budskaber til jeres annoncer.
Kunderne er meget fokuseret på priserne og de bedste tilbud på Black Friday, så har I en rigtig god pris, så indkludere denne I annonceoverskriften. Tilbuddet kan også nævnes i procent – fx spar 70%. Prisen eller procenten sikre, at du får god attention fra de potentielle kunder.
5 tip – Black Friday i overskriften
Rigtig mange potentielle køber benytter “Black Friday” som deres søgeterm sammen med det produkt eller brand de ønsker at købe. Derfor er det en god ide, at skrive “Black Friday” I overskriften sammen med brandnavnet.
Et eksempel kan være at skrive “Black Friday – Spar 80% på Adidas Ultra Boost Løbesko”. Huske du har 3 overskrifter at gøre godt med – så budskabet kan være der delt over flere overskrifter.
6 tip – Budgettet og betaling
Der bliver søgt meget mere I dagen op til Black Friday og på selve handelsdagen. Derfor må du ikke gå ned på dit budget. Dine kampagner skal have al det budget de kan bruge.
Alternativet er, at dine annoncer holder op med at køre fx midt på dagen, og at du derfor går glip af en masse trafik og omsætning.
De kunder der betaler Google Ads på forhånd, skal desuden være opmærksom på, at deres Google Ads kampagner kan gå I stå, hvis der ikke er flere penge på kortet når klokken fx er 14. Så skal du have fat I din bank og få hævet budget-grænsen, hvilket typisk er besværligt og tager tid. Det må ikke ske på en Black Friday!
Benytter du dig ikke at en faktura-ordning hos Google Ads bør du skifte over til det lang tid inden Black Friday.
7 tip – udarbejde etiketter og regler
Tilslut et lille tips der kan spare dig for meget besvær og gøre dit Google Ads-liv meget nemmere. Og give dig tid til en god kop kaffe. Og det er ikke så vanskeligt som det lyder.
Du kan faktisk give dine søgeord og annoncer-varianter etiketter. Lav fx en etikette som kan hedde “Black Friday 2020”. Herefter kan du oprette dine automatiserede regler.
Det giver dig mulighed for at oprette dine søgeord og annoncer-varianter I god tid før Black Friday. Du kan herefter lave en regel der siger hvornår dine nye annoncer-varianter skal gøres aktive og en anden regel der fortæller, hvornår de “gamle” annoncer skal sættes på pause.
Smart ikke?
Skal du have hjælp til din Black Friday-annoncering?
Vi er altid klar til at hjælpe dig med din Digitale Markedsføring og herunder Google Ads-annoncerne så du er klar til Black Friday.